Energibrunn – Borrvinkel och borrdjup

Borrforum

Taggat: 

Denna tråd har 1 deltagare, innehåller 2 svar och uppdaterades senast av  Christian G för 476 dagar sedan.

Visar 3 inlägg -1 till 3 (av 3 totalt)
Författare Inlägg
Författare Inlägg
21 november, 2011 kl 22:11 #12301
 Christian G

Hej!

Vi har planer på att låta borra brunn för bergvärme. Vår tänkta brunn hamnar precis 20m från grannens energibrunn. För att eventuellt minska effekten av att brunnarna endast befinner sig 20m från varandra funderar jag på att be borraren att grada hålet 10 grader i riktning bort från grannens hål och in under vårt hus (och bifoga denna info till kommunen vid ansökan). Frågorna som jag ställer mig är:

1) Är gradning (10 grader) en nödvändig åtgärd när det är 20m mellan hålen (vid markytan).

2) Behöver jag ett annat borrdjup än de ursprungliga 160m om jag väljer att grada 10 grader?

21 november, 2011 kl 22:11 #12302
 Anders Nelson

20 m är så där på gränsen,om du gradar borrhålet några grader in mot din fastighet så kommer brunnarna inte att påverka varandra. Luta gärna borrhålet ca 5 grader. Du behöver inte kompensera borrdjupet om du gradar borrhålet.

21 november, 2011 kl 22:13 #12303
 Christian G

Tack för snabbt svar.

Mvh Christian

Visar 3 inlägg -1 till 3 (av 3 totalt)
Svar till: Energibrunn – Borrvinkel och borrdjup
Din information:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>