Taggat: (em)
Denna tråd har 1 deltagare, innehåller 5 svar och uppdaterades senast av Anders Nelson för 123 dagar sedan.
| Författare | Inlägg |
|---|---|
| Författare | Inlägg |
| 25 november, 2011 kl 17:03 #12415 | |
|
|
Hej! Vi har beställt en bergvärmeanläggning med NIBE Fighter F1245 8kWh. I ursprungsofferten ingick ett borrdjup på 140 m men på grund av magkänsla önskade jag en ny offert med nytt pris inkl. borrdjup på 160 m. Så långt inga problem. Härom dagen var borraren här. Han avbröt vid 136 m eftersom han inte lyckades borra djupare pga rikliga mängder vatten som han uttryckte det. “All luft går åt till att göra sig av med vattnet och det går inte att borra djupare” – ungefär så löd resonemanget. Borraren menade att han träffat på en vattenspricka vid ca 20 meter och en efter 100 meter. Efter att borraren lämnat kunde jag höra att det porlade vatten nere i hålet. Ljudet upphörde dagen efter. Genom att loda på egen hand kan jag konstatera att det är ca 18 meter mellan marknivå och vattennivå i hålet. Dvs ett aktivt borrdjup om ca 118 m. Hade jag fått som beställt (totalt borrdjup 160 m) hade jag fått ett aktivt borrdjup om ca 143 m. Borraren menar att med sådana vattenrika sprickor i hålet behövs ej större aktivt borrhål. På NIBES hemsida kan jag läsa att man rekommenderar ett aktivt borrhål på 120-145 m. Så frågan är; Skall jag nöja mig med nuvarande aktiva hål om 118 m, totalt borrdjup 136 m? Dels är jag bekymrad över att pumpen inte blir så effektiv som tänkt, dels menar jag att jag betalat för ett annat borrdjup än vad jag faktiskt fått. Hur bör jag gå vidare? (Anläggningen placerad i Göteborg) Tacksam för svar Mvh Christian |
| 26 november, 2011 kl 10:57 #12417 | |
|
|
Har du ett hus som kräver en 8 kw vp, dvs att den är inte överdimensionerad, så är min uppfattning att du bör ha ca 160 m aktivt borrhål så att borrhålet inte fryser igen under en lång, kall vinter. |
| 26 november, 2011 kl 21:59 #12418 | |
|
|
Hej Anders och tack för svar. Som sagt, så rekommenderar NIBE 120-145 m aktivt hål medan jag per nu har 118 m aktivt hål. Jag tror inte att pumpen är överdimensionerad. Stämmer det som borraren säger att det är en stor fördel att det tycks cirkulera/fyllas på med nytt vatten via de befintliga sprickorna med vattenkällor i hålet? Mvh Christian |
| 27 november, 2011 kl 11:39 #12419 | |
|
|
Är det så som borraren säger att vattnet flödar från en spricka i botten av borrhålet och sedan ut på 20 m nivån så kompenserar detta naturligtvis en del meter. Men hur kan borraren veta hur stort detta flöde är och om det inte är ett tomt magasin som blir fyllt på någon vecka. Det kan vara dumt att chansa. |
| 14 januari, 2012 kl 16:29 #14405 | |
|
|
Hej det är självklart att om man har stor genomströmning i brunnen så avkyls det inte på samma vis som ett stillastånde. Jag driver själv en 11 Kw pump på 80meters brunn, o har hitintills inte lyckats köra den på kallgrader ut. Vi var tvugna att avbryta borrningen dä på grund av för högt vatten flöde ! Vet även om andra anläggningar som drivs på samma vis.Mvh Brunnsborraren. |
| 15 januari, 2012 kl 11:08 #14406 | |
|
|
Ja det är ok om utgående köldbärare inte understiger 0 grader under den kallaste årstiden. |