Gammal borra som energibrunn.

Borrforum

Taggat: 

Denna tråd har 1 deltagare, innehåller 2 svar och uppdaterades senast av  Delonte för 450 dagar sedan.

Visar 2 inlägg -1 till 2 (av 2 totalt)
Författare Inlägg
Författare Inlägg
3 augusti, 2010 kl 20:09 #11766
 Olof Stark

Jag har idag en bergvärmepump som installerades -02, med 135m aktivt djup. Jag är naturligtvis intresserad av att använda samma borra då jag byter till ny pump den dag det är aktuellt. vad jag har förstått så kräver de mer moderna pumparna större aktivt djup än vad min gör/gjorde.
Jag har ytterligare en borra, för färskvatten, som är drygt 100m djup på tomten. Kan jag använda den som energibrunn då det är dags? (ca15m mellan borrorna)
Bör jag ta upp sänkpumpen med slang nu eller då det är dags att driftsätta borran som energibrunn (vi kommer att få kommunalt vatten under hösten och då går brunnen i träda. . .).
//Olle

4 augusti, 2010 kl 09:32 #11767
 Anders Nelson

Javisst kan du använda din vattenborra som energibrunn.
Varför inte koppla in den redan i höst? då får du mycket bättre ingående temperaturer på köldbärarvätskan och billigare drift på din befintliga värmepump.
Sannolikt så ökar även livslängden på värmepumpen.
Jag skulle gissa att din utgående temperatur på köldbäraren under den kalla årstiden, kommer att öka med ca 3 grader, om du bor i södra eller mellersta delarna av landet.

Visar 2 inlägg -1 till 2 (av 2 totalt)
Svar till: Gammal borra som energibrunn.
Din information:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>